Nowoczesne narzędzia dydaktyczne
iPady w naszym przedszkolu: najnowocześniejsza forma nauki i zabawy dla najmłodszych
Takich możliwości i potencjału, jak u dzieci kilkuletnich, ludzki mózg nie wykazuje już nigdy później. To niewyobrażalne, jak wiele informacji i umiejętności maluchy potrafią przyswoić w krótkim czasie. Dlatego robimy wszystko, by w ciągu tych kilku lat dać im to, czego tak bardzo wtedy potrzebują – bodźców do harmonijnego rozwoju, motywacji do interesowania się światem wokół i radości z odkrywania nowych zjawisk.
Zastosowanie iPadów w edukacji przedszkolnej ma nieco inny charakter, niż w szkołach. Kilkuletnie dzieci nie są jeszcze gotowe na zdobywanie wiedzy w uporządkowany sposób, dlatego koncentrujemy się na tym, by dostarczać im wielu bodźców do rozwoju:
- filmy, piosenki, nagrania stymulują zarówno wzrok, jak i słuch dzieci,
- proste gry, zagadki i bajki pozwalają na włączenie do zabawy i nauki także zmysł dotyku,
- aplikacje zachęcające do wykonywania zadań wyrabiają w dziecku sprawność psychomotoryczną oraz precyzję, spostrzegawczość i koncentrację,
- fakt, że aplikacje mają charakter interaktywny, pozwala dzieciom na obserwowanie, jaki efekt przynoszą ich działania (np. ułożenie układanki bądź rozwiązanie zagadki),
- animacje wzbogacają świat dziecka o przestrzeń wirtualną – stymulują wyobraźnię i pamięć,
- wszystkie aplikacje wzbogacone są o walory edukacyjne, a wiedza podawana poprzez zabawę staje się dla dzieci ciekawą przygodą.
Aplikacje wykorzystywane w edukacji przedszkolnej przystosowane są do wieku i możliwości poznawczych dziecka. Barwne ilustracje czy dodatkowe elementy animowane stanowią niezwykle ważny bodziec dla kilkulatka.
Bardzo ważnym aspektem zastosowania iPadów w edukacji w naszym przedszkolu jest oswajanie dzieci z nowoczesnymi technologiami, w bezpiecznej i przyjaznej dla nich formie. Najmłodsi wytwarzają w sobie dobre nawyki, dzięki czemu urządzenia mobilne i komputery od razu stają się w ich świadomości źródłem ciekawych informacji, a nie tylko narzędziem do zabawy. Ta świadomość będzie procentować u nich w okresie szkoły i całym dorosłym życiu.
Więcej informacji o nauce z wykorzystaniem iPadów: www.apple.com/pl/education/
Tablice Interaktywne
Tablica interaktywna jako nowoczesna pomoc dydaktyczna wprowadza nową jakość wspomagania nauczania do przedszkola. Dzięki połączeniu wielu rozwiązań technologicznych w jednym urządzeniu, pobudza dzieci do aktywności, zwiększając efektywność zajęć.
Specjalne programy interaktywne skorelowane z podręcznikiem pomagają w rozwijaniu wszystkich sprawności językowych, czynią to efektownie i efektywnie. Cieszy różnorodność interaktywnych ćwiczeń, dzięki którym uczniom łatwiej jest się skupić, motywować, przełamywać nieśmiałość i bariery w posługiwaniu się językiem. Pomagają przedszkolakom analizować rozwiązania, łączą przyjemne wizualne i interkatywne aspekty z pożytecznymi.
Programy multimedialne nie tylko zachęcają do nauki, ale również podnoszą jej efektywność. Wyposażenie sali w tablicę interaktywną, która jest podłączona do komputera i projektora multimedialnego spełnia wiele nowych zadań dydaktycznych. Jej oprogramowanie jest łatwe w obsłudze i pozwala na sterowanie komputerem, odtwarzanie interaktywnych materiałów dydaktycznych i realizację własnych scenariuszy pracy. Wszystkie czynności wykonuje się na tablicy za pomocą elektronicznego pisaka lub palca (najmłodsze dzieci). Nauczyciel może w czasie lekcji, stojąc twarzą do uczniów, nie tylko pokazywać animację, filmy, modele, rysunki i schematy, ale także nanosić na nie własne komentarze. Uczniowe zaś mogą na oczach całej grupy samodzielnie uzupełniać tabele czy rozwiązywać zadania. Przedszkolaki w czasie pracy z tablicą interaktywną wykazują dużą aktywność. Bardzo chętnie zgłaszają się i podchodzą do tablicy.
Pracę z tablicą interaktywną wzbogaca także jednoczesne korzystanie z zasobów sieci Internet, które mogą pomóc w dalszych ćwiczeniach danego zagadnienia.
W Gumisiowym Przedszkolu nasi podopieczni korzystają niemal codziennie z możliwości tych nowoczesnych narzędzi dydaktycznych.